Tropische temperaturen, de oude duiven weten goed te doseren, komen vaak fris thuis maar doen veel langer over hun traject dan normaal.
Logisch een duif zal zelf wanneer nodig is een rustpauze inlassen en er is de dag van vandaag overal wel water te vinden als het echt nodig is.

Ik merk dit zelf wanneer duiven met gps ring mee zijn ze gaan drinken waar het hen uitkomt. Als ze gaan rusten is het 95% van de keren aan een waterplas/rivier.


Jonge duiven is een ander verhaal, zijn moeten nog leren doseren, moeten nog leren navigeren. Dat we daar voorzichtig mee moeten omspringen is nu eenmaal geweten.

De jongen van de eerste ronde hebben inmiddels 5x Quievrain 111km gedaan en dit op 15 dagen tijd. Telkens zondag-woensdag.
Er werden 48 jongen gespeend van eerste ronde, we hadden geen verliezen aan huis en tijdens het opleren. Op de eerste Quievrain vonden 5 duiven het hok niet terug. En van Quievrain 4 en 5 bleef er telkens 1 duifje weg. Wil zeggen dat we nog 41/48 jongen hebben na 5x mee geweest te zijn.
Hier zijn we uitermate tevreden mee en hopen dat het zo kan blijven dat de verliezen beperkt zijn.

Met de tweede ronde zijn we bezig, maar het weer laat niet toe ze mee te geven met de verzender, zie op: https://debackerkoen.be/2026/06/17/jonge-duiven-wat-gaat-er-in-hen-om-opleren-ronde-2/

Vorige week kregen ze reeds drie opleerbeurten.
14/6/2026 Houtdok 7km
15/6/2026 Houtdok 7km
17/6/2026 Rumst 29km


We hebben daar maandag en vandaag woensdag nog eens werk van gemaakt om opnieuw te rijden in de vroege ochtend.
Maandag 22/6 werd opnieuw naar Rumst gereden en waren ze eigenlijk klaar om mee te gaan. Op 8 dagen tijd opgeleerd en klaar om mee te gaan. Ik probeer het kort maar krachtig te houden zodat ze in het ritme zitten van lappen om mee te gaan.

Maandag was er wel wat bizars… niet zozeer van het opleren, alle duiven kwamen netjes thuis. Probleem blijft dat de jongen hier rondslenteren en het water op het dak van Carrefour hebben ontdekt. Resultaat moeilijk binnen komen als je ze niet scherp wil houden.

Zo ook maandag. Alle duiven hadden al over de antenne gelopen maar er bleven er een stuk of 10 buiten zitten.



Omdat ik niet wilde wachten om de 3e ronde los te laten had ik deze maar buiten gelaten.
Een dik uur later ga ik het deurtje toe doen dat ze enkel nog binnen kunnen en zie dat de helft van de 3e ronde spoorloos is en er maar enkele van de 2e ronde die nog buiten zaten aanwezig zijn. Bizar dacht ik… (3e ronde vliegt nog niet super lang).

Goed terug wat anders gaan doen en een uur later nog eens kijken, niets te zien, ook niet op het dak van de winkel…
Nog een uur later komt er een groepje van een 15tal duiven aangevlogen, duidelijk dorstig, daar zaten een aantal van 2e ronde bij en een stukje van 3e ronde.

Hebben zij ergens gerust? Zijn ze in een andere klad gegaan? wie zal het zeggen.

Maar er ontbraken er toen nog een 15tal alles samen. Af en toe kwam er nog een duifje aan maar het hok werd afgesloten met 3 duiven van 2e ronde te kort (nochtans geklokt na opleren) en 7 jongen van de 3e ronde te kort.

Toch wat zuur..

Gisterenochtend de duiven terug losgelaten voor een training en ze deden het niet verkeerd.

Wat ik wel merkte bij het loslaten is dat 1 niet buiten wilde gaan. Bij beter bekijken liet het de vleugel lichtjes hangen.
Nazicht op de PAS was duidelijk dat het duifje pas avond voordien om iets voor 22u aangekomen was (1 van 2e ronde). Mogelijks had ze ergens tegen gevlogen.

Van de nakomers 3e ronde was het 0 stuks. Zij zullen de ervaring missen om al huiswaarts te komen wanneer ze in de problemen gekomen zijn (in andere klad).
De 3 ontbrekende duiven van ronde 2 zaten gisteren netjes terug op het hok, zij hebben wel al die nodige ervaring van het zoeken.

Later op de avond kwamen er toch nog twee duifjes thuis apart van elkaar van de 3e ronde. Ook hier werd duidelijk dat ze wat tegen gekomen zijn. 1tje blauwe borst, pluimen weg en niet vol steunen op de poot…

Resultaat nog 5 jongen 3e ronde te kort en brutte pech.

Vanmorgen was er nog eens de mogelijkheid om te rijden. Om 4u30 de wekker af laten lopen, duiven in de manden stoppen en richting Zemst deze keer 36km.
Gps ring om 6u10 actief laten worden dus even gewacht ter plaatse om te lossen. Het duurde een tijdje voor ze thuis kwamen. Ze hebben er 1u04 over gedaan.

Als je dan de gps ring uit gaat lezen merk je waarom ze weg bleven. De eerste 20minuten blijven ze in Zemst rond vliegen. Vooraleer koers huiswaarts in te zetten. Straks maar even kijken of alles weer is.


Kort samengevat de jongen van de 2e ronde zijn opgeleerd.

14/6/2026 Houtdok 7km
15/6/2026 Houtdok 7km
17/6/2026 Rumst 29km
22/6/2026 Rumst 29km
24/6/2026 Zemst 36km

We hebben van de 2e ronde er 59 gespeend. Hiervan hebben we 1tje zelf opgeruimd. We zijn met 54 duiven gestart om op te leren en tot vanmorgen waren dit er nog 54.
Hopelijk kunnen we de verliezen beperkt houden.