De Backer Koen

Duivenmelker op de grote fond uit Hoevenen



Sermaises 20/05/2023

Tweede week op rij stevig werkendag voor de duifjes...
Normaal was het de bedoeling om de duiven in te korven op Vierzon.
Doordat de duiven vorige week niet al te fris thuis kwamen durfde ik ze niet te zetten op Vierzon vermits het opnieuw van hetzelfde zou zijn.
Getwijfeld om ze zelfs op Noyon te zetten ipv Sermaises...
Men gevoel zij Noyon maar uiteindelijk toch Sermaises gedaan... goed? slecht? geen idee maar was en ben er nog altijd niet gerust in of Bourges volgende week wel een goed idee is. Maar de Agen ploeg moet vliegen.. kilometers maken en vlieguren opdoen.
De doffers van Barcelona bleven thuis, de duivinnen waren wel mee (zitten op zelfde hok als Agen duivinnen).
We beginnen weer aan de late kant en in begin grote gaten maar het is niet anders...
Nog 1 jaarling duivin is onderweg. Het was opnieuw dezelfde duivin van vorige week die eerste was 812, een vale duivin uit "De Vale" duif 1 - 3 - 7 zijn broers/zussen.
"De Vale" zelf een goede vlieger zit sinds 2022 op de kweek en dus eerste nazaten rechtstreeks uit hem op het vlieghok. Hopen dat ze zich blijven tonen wanneer het er toe gaat doen.

Dan de gps ringen.
Er werden deze keer 4 duiven voorzien van een gps ring. Alle 4 kwamen ze aan de late kant aan en we kunnen precies beter Arras spelen :-)


Kloktijden van de gps duiven 15u09 (groen), 15u39 (rood), 17u13 (blauw) en 17u41 (geel).
Geel en blauw hebben er een serieuze rit op zitten zoals je kan zien.

Blauw laat op het einde op een 15km van huis om 14u55 zich helemaal naar Diest/Tessenderlo wegdrijven, is toch flink tegen de wind inboksen terwijl hij eigenlijk bijna thuis was.
In totaal legt blauw 519km af in 8u58 vliegen, gemiddelde van 964m/m (aankomstsnelheid vlucht 689m/m).



Geel gaat heel ver open met de NO wind 4bf en gaat in de lijn naar Calais. Om 13u10 gaat ze een eerste keer zitten aan een jachthaven in regio rond Cleirmarais.
Ze heeft er dan net geen 5uur op zitten en heeft dan al 283km op de teller staan of gevlogen aan gemiddelde van 943m/m, niet snel maar tegen de wind in aan het boxen.
Ze blijft een 19 minuten in de jachthaven zitten en vertrekt opnieuw voor bijna 3u vliegen. In Brakel strijkt ze opnieuw even neer, maar niet aan een waterplas, ze zet zich op een huis.
16u19 gaat haar toch verder naar huis waar ze om 17u41 aankomt na een tocht van 489km ofwel 119km te veel. Ze vliegt hier 9u26 over aan 863m/m (aankomstsnelheid vlucht 654m/m)

Drinkplaats geel:



Rood had reeds enkele snelheidsvluchten met gps ring gevlogen en mocht nu nog eens 1 aan doen.
Op zich blijft deze nog behoorlijk haar lijn volgen gezien de stevige NO wind, wanneer ze in Wervik de grens over steekt zet ze een betere correctie in dan groen.
Rood zal uiteindelijk 418km afleggen ipv 370km en vliegt deze 418km aan een gemiddelde snelheid van 941m/m (aankomstsnelheid vlucht 834m/m)



Groen, de laatste in de rij om even te bespreken, was als eerste van de gps duiven thuis om 15u09.
Gaat zelfde lijn uit als rood, alleen corrigeerde rood beter en gaat groen door tot bijna in Terneuzen om dan koers huiswaarts te zetten.
Groen heeft 414km afgelegd en heeft hiervoor 1000m/m op de kop af gevlogen (aankomstsnelheid vlucht 894m/m).


Nog wat getalletjes van vandaag:
Na 30min 21% thuis.
Na 45min 50% thuis.
Na 60min 66% thuis.
GPS duiven: 40e, 48e, 52e en 53e thuis.

Als afsluiter.... een liefhebber uit de club had gevraagd om eens een gps ring vroeger te activeren om te kijken wat er onderweg gedaan zou worden en hoelaat men op de losplaats is.
Een gps ring is afhankelijk van gps signalen en als de gps ring in een gesloten box zit (lees duiven container) dan gaan ze geen signalen ontvangen.
Ik had gekozen om de ring vrijdagochtend om 10u te activeren om te kijken waar men dan zou zitten. Vermits ik ook nog graag wat vluchtgegevens van de duif zelf had dus pas om 10u laten starten.
Opvallend was dat het gps signaal maar een 1e keer doorkomt om 19u48 op de losplaats te Sermaises zelf.
Dit wil zeggen dat de deuren van de opligger tussen 10u en 19u48 geen enkele keer open zijn geweest.
Op een donkere vrachtwagen gaan de duiven mijn inziens niet drinken
Waarom werden de deuren pas om 19u48 open gemaakt om betere ventilatie te hebben en de duiven licht te geven om te drinken?
We zullen het nooit weten.

Voor de volledigheid nog even een overzicht van de aankomsten: